Off to New Zealand!

25 januari 2014 - Picton, Nieuw-Zeeland

Oeps, duurde een beetje lang dit reisverslag! Hier komt ie dan in chronologische volgorde ;)

Het nieuwe jaar hebben we ingeluid met champagne, muziek, kampvuur en veel gezelligheid op het strand in Byron Bay. Twee fantastische weken in Byron dankzij Nicole&Andrea, mijn Engelse roomies en Johanna :).
Helaas was het tijd om Byron te verlaten, maar er staat een nieuw avontuur op me te wachten in Nieuw Zeeland.

Via gumtree heb ik een Franse jongen ontmoet waarmee ik samen in NZ een roadtrip aan het maken ben. Ik had een paar hele slechte dagen achter de rug, maar nu we eenmaal op weg zijn, gaat het een stuk beter.

Samen met Roel(nld), Charlotte(Eng) en Thomas heb ik de Ragitoto vulkaan beklommen. Met een lunchpakketje en een uitzicht van 360 graden was ik wel even tevreden dat ik daar zo stond. De dag erna hebben we de auto gehuurd en zijn Thomas en ik richting het noorden van het noordereiland gereden.

Op de camping konden we een 'kiwispottocht' doen. Dus toen het goed donker werd, zijn we samen met 2 andere Nederlanders die ik daar net ontmoet had (Joost en Stephan) de bushwalk gaan doen in poging tot het spotten van een kiwi. En jahoor, daar was ie al! Na 10 minuten zagen we een kiwi :). Wat niet zo slim was, was dat we achter een groep aanliepen (we dachten op weg naar de camping) en daardoor op een veld uitkwamen waar een auto voor hun klaarstond die hun terugbracht. Juist ja. Wij moesten lopen. En nog verkeerd gelopen ook..
De dag erna doorgereden naar Waiotemarama en daar een hikingtocht door een prachtig bos met watervallen gedaan. Overal waar we ook rijden, is het supermooi. Met Thomas is het echt supergezellig. Hij is lekker gek, grappig en een echte Fransman. Ja, alles mag goedkoop, behalve de wijn! En er mag geen tekort zijn aan kaas :p

Maandag zouden we Charlotte oppikken, maar na een nogal lullige actie van haar om toch een bus te boeken, ging dat even niet meer door. Dat was even een tegenslag. Ik had me erop verheugd dat ze mee zou gaan en ik was nogal teleurgesteld. Diezelfde middag nog vonden we na actief zoekwerk op Gumtree (hoe ik Thomas ook heb gevonden) al 2 andere mensen die mee wilden reiden en zo kosten delen. Die avond zijn we er direct naartoe gereden en hebben we plannen gemaakt. Een Franse jongen (Jean) en een Spaans meisje (Alba). 14 Januari hebben we ze opgepikt en zijn we naar hot beach water gegaan. Wat was dat een superdag! Gewoon alles bij elkaar: het gezelschap is superleuk, hele relaxte en grappige mensen, bodysurfen op onwijs hoge golven en daarna verslonden worden in de golf, badderen op het strand in echt warm (maar dan ook echt warm) water. Die avond hadden we ook nog eens een superchille camping met hottubs en een warm zwembad.

Mijn terugvlucht naar Australië heb ik even met een paar weekjes verlengd. NZ is zo vet! Alles is lekker dichtbij, het landschap is super en er is zoveel te doen!!

We hebben  3 dagen lang the northern circuit van de Tangariro crossing gedaan. Samen met Thomas, Jean, Alba, Joost en Steven. Meer dan 50 km gelopen en dat is aan m'n voeten te zien. Die liggen helemaal open. Maar ik voel me super! Het was zo'n vette ervaring om daar dagen rond te lopen met de tent, slaapzak en alles wat je nodig hebt om te overleven. Zo supermooi en een uitdaging. De tweede dag wilden we de crossing doen, maar de wind was 100km/u dus besloten we dat de laatste dag te doen.
De eerste nacht vonden we een hele oude hut waar we besloten te slapen. Het zou een koude nacht met regen en harde wind worden, dus dat kwam goed uit.
De tweede dag 6 uren gelopen en een slaapplaats gevonden waar we wel even een uurtje voor moesten omlopen. In de nacht daalde de temperatuur tot -5 graden. Er lag ijs op het pad toen we de derde dag aan het lopen waren.
De derde dag hebben we 8 uren gelopen en de top bereikt :). Supermooi uitzicht vanaf daar en veel fotomomentjes :). Het laatste uurtje naar de parkeerplaats was het zwaarste uurtje lopen dat ik ook heb gehad. Voeten gebroken, rug kapot en waaaarm!

We zijn nu met z'n drieën. Alba is weg en Joost en Steven zijn weer hun eigen pad gegaan.
Na een rustdagje gehad te hebben, besloten we die avond om een kayaktripje te gaan maken. En zo gezegd, zo gedaan. De volgende ochtend zaten we in de kanoe. Drie dagen lang (in de regen!!) op het water. Helaas lag m'n regenjas nog in de auto.. Het kayakken zelf vond ik geen snot aan (door de regen en de megalange afstanden per dag), maar op de campings tussendoor was het erg gezellig! Veel kiwi's ontmoet, nieuwe dingen geleerd en weer even krachten opdoen voor de volgende zware dag. Wat was ik blij toen we eindelijk klaar waren.

De dagen erna (2dagen) hebben we wat rondgehangen en wat stadjes bezocht. Vanochtend heb ik net afscheid van m'n twee Franse maatjes genomen en heb ik de Ferry naar het zuidereilamd gepakt. Geen idee wat ik verder ga doen aangezien ik niet zogoed meer kan lopen vanwege een zwelling in m'n voet :(.

Fotos volgen op Facebook!

1. Griet Broersma Griet Broersma:
    25 januari 2014
    Hoi evelien wat een toffe meid ben je ,
    doe het maar even rustig aan met je voet, geniet van de mooie momenten
    hier is alles oke ook met heit gaat het ook goed,
    wij missen je wel liefs griet
  2. Minke:
    26 januari 2014
    Hey Evelien, prachtig hoor al die belevenissen. En ook veel mooie foto's weer gezien op facebook. Je hebt gelijk om nog langer te genieten van NZ. Ik hoop dat je niet al te lang last houdt van je voet. Geniet van al het moois van New Zeeland.
    We houden contact! Liefs, veel plezier en dikke tuut fan Mem.
  3. Roelie:
    1 februari 2014
    Hey Evelien
    Wat een belevenissen en avonturen, en wat een doorzettingsvermogen.
    Volgens mij ,heb je het erg naar je zin.
    Groetjes Peter en Roelie