With thanks to typhoon Megi

27 september 2016 - Taipei, Taiwan

Oeps, het is alweer een maand geleden dat ik voor het laatst geschreven heb. Tijd voor een nieuw reisverslag dus. Op de dag dat ik mijn vorige reisverslag schreef, vertrok ik diezelfde avond nog naar Sapa.

Sapa was bij uitstek het allermooiste van heel Vietnam. De natuur is daar zo ongelooflijk mooi en er is veel bewaard gebleven van de tradiotionele manier van leven. Al heeft dit waarschijnlijk voornamelijk met het tourisme te maken, het is toch mooi om te zien.
In Sapa heb ik eerst een 2-daagse trekking gedaan. Dit is een hike door de rijstvelden op weg naar de homestay. De traditionele Sapa vrouwen spelen behoorlijk goed op het tourisme in. Elke trekking die vertrekt wordt begeleid door een groep vrouwen en kinderen die je de gehele reis helpen (aangezien de paden soms erg smal en glad kunnen zijn). Elke vrouw/kind 'kiest' een tourist uit de groep als target. Wanneer je dan aankomt op de bestemming, halen ze hun handgemaakte tasjes of armbandjes tevoorschijn en proberen je van alles te verkopen. Je krijgt ook oprecht een schuldgevoel aangezien ze jou de hele weg hebben geholpen, dus dan wil je ook iets terug kunnen doen.
Bij de homestay konden we wat uitrusten, in de rivier zwemmen en wat spelletjes spelen. De volgende dag vervolgden we onze weg naar een nieuwe homestay voor de lunch en werden daarna terug gebracht naar het hotel.

Sapa view1 Sapa kindjes Sapa view6 Hmmong womn2

In Hanoi al had ik 2 leuke jongens ontmoet die ook naar Sapa gingen en met hen heb ik de rest van de tijd in Sapa doorgebracht. Van gekke dronken avondjes tot wandelingen door de rijstvelden, het waren nog een paar hele leuke dagen daar.
Zij gingen door naar Laos, ik ging terug naar Hanoi voor mijn laatste paar dagen in Vietnam. Die bracht ik voornamelijk ziek in bed door.

Taipei, sinds 3 augustus '16
Wat een verfrissing in Taiwan zeg... Het eerste wat me opviel was de super georganiseerde infrastructuur. Ten tweede was het eten erg verassend en welkom. In Taiwan is er veel invloed van buitenaf, ze hebben hier van alles! Heerlijk om weer even lekker sushi etc te eten.
Gelukkig heb ik direct de eerste avond al heel wat andere internationale studenten leren kennen. De tweede dag ben ik met 2 jongens uit het hostel naar Elephant Mountain geweest waar je een heel mooi uitzicht hebt over Taipei. Voor het avondeten hebben we uit een wc-pot gegeten... Het heet het 'Modern Toilet Restaurant'. Je zit op een wc, je eten wordt geserveerd in een wc-potje en het chocolade ijs ziet eruit als een drol. Hieronder de foto's :P

MTR3 MTR2 MTR 1 Elephant Mountain

De zoektocht naar een kamer ging eigenlijk best goed. Ik had een paar kamers bekeken die elk zijn voor- en nadelen hadden. Uiteindelijk heeft mijn kamer nu alles wat ik voor ogen had; leuke huisgenoten, het is een leuk ingericht huis, heeft een goede locatie etc etc. :D Ik woon samen met 2 duitse jongens, een frans meisje en een meisje uit Oostenrijk (staan niet op deze foto).
Woonkamer

Ik begin steeds meer de mogelijkheden in Taiwan te ontdekken. Taiwan heeft geweldige hiking tracks, die me min of meer doen denken aan Nieuw Zeeland. Daar word ik wel vrolijk van ;). Genoeg te doen hier dus!! We zijn 1 weekend te surfen geweest met een paar van mn huisgenootjes. Al kwam toen de Typhoon die ons de gehele zaterdag heeft laten binnen zitten.. :(
Het boksen is wel een beetje teleurstellend. Ik zou graag hier door willen trainen, maar het blijkt erg moeilijk te zijn om een goede boksschool te vinden die je van je eigen portemonnee  beroofd.

Hiking2 Hiking with roomies

De universiteit is een hele ervaring hier. Het is behoorlijk onduidelijk en chaotisch geregeld. Sommige klassen die wij zouden moeten kunnen volgen, worden ineens in het Chinees gegeven omdat de leraar geen Engels wil praten (of het simpelweg niet kan). Of dan is er een klas die ik graag wil volgen omdat hij me interessant lijkt, maar dan wordt me verteld dat die klas meer bedoeld is om de leerlingen Engels te leren spreken en dat het voor mij te saai zou zijn om deel te nemen aan die klas. Nu begint alles wel een beetje vorm te krijgen. Maar van een normaal niveau is niet echt te spreken. Veel vakken worden getoetst door een presentatie of simpelweg door participatie in de klas. Ik heb niet het gevoel dat ik hier echt veel nieuws ga leren ofzo, wat ik opzich wel jammer vind. Wat wel heel tof is, isn dat de meeste leraren wel weer heel loyaal zijn naar exchange students, omdat ze begrijpen dat we willen reizen en dingen willen zien in Taiwan.

Op dit moment is er een nieuwe Typhoon gaande. Dankzij typhoon 'Megi' zitten we een dag opgesloten in huis en zijn alle universiteiten gesloten.

Hieronder nog een paar foto's van Vietnam en Taipei :)

Groetjessss!

Squirl3 Squirl2Sapa view3 Sapa view4 Paradise Cave Hoi An market Vietnam streetfood

1. Bianca:
    27 september 2016
    Wat maak je veel mee zeg, wat een ervaringen, veel plezier verder met reizen, leren en het ontmoeten van leuke mensen!!!