The end of an amazing story,

8 augustus 2014 - De Knipe, Nederland

De tijd vliegt. Ik ben alweer in Nederland. Hier mijn laatste reisverslag over nog een geweldige tijd in Pai (Thailand) en Laos.

Met Senna touren  rijstvelden Pai

Na de jungle tour heb ik nog kooklessen genomen in Chiang Mai waar ik ontzettend veel geleerd heb over het eten in verschillende culturen. Direct daarna ben ik naar het prachtige Pai gegaan. Ik werd bij aankomst direct al verliefd op de plaats. Het is een hippiedorpje in Thailand.
Mensen zijn ontzettend relaxed, het leven wordt makkelijk genomen, er wordt veel muziek gespeeld en iedereen is ontzettend vriendelijk. Al snel had ik daar vrienden gemaakt en de eerste avond kwamen we terecht bij een Jambar. Mensen speelden muziek, soms random muziekinstrumenten en iedereen zong en danste. Iedereen improviseerde en het werd een geweldige avond!

De rest van de dagen in Pai wat rond getourd en geraft. We hebben zelfs nog geleerd om op ons hoofd te staan bij yoga :P.

Sleepingbus
Na een 24 uur lange busrit naar Laos kwam ik wat verwilderd in Laos aan. In de nacht in de stront gestapt en met wat een raar persoon naast me in de slaapbus, moest ik mezelf weer even tot zinnen wekken. Het viel me al wel snel op dat Laos iets fotogenieker is dan Thailand. Ik vind de natuur net iets extremer en mooier, de mensen lijken iets armer en er is geen kind dat naar school gaat, dus iedereen leeft op de straat. Ik sta er nog steeds versteld van hoe hard iedereen werkt hier. Vrouwen die gewoon 10L water aan hun hoofd dragen en nog 8L in hun handen, al het werk wordt gedaan met een baby op de rug en ga zo maar door. Overal aan de weg zijn dorpjes en ik kijk mijn ogen uit.

Gezin in Laos Kindje bij moeder Kapper
In Vang Vieng heb ik een hele interessante dag gehad. Een dag die me altijd zal bijstaan. Ik besloot een fiets te huren en de stad uit te fietsen, de locals opzoekend. Met mijn camera in de aanslag begon ik wat foto's te maken en de mensen bleken zo aardig te zijn! Ze vonden het hartstikke leuk dat een blank iemand langs kwam. Hoe verder ik ging, hoe meer ik merkte dat hier geen touristen kwamen.. Mensen werden gewoon helemaal gek toen ze mij zagen lopen. Kinderen kwamen uit hun huis rennen voor me en ze stonden me helemaal aan te staren. Helaas konden ze amper Engels praten, maar communiceren lukte nog wel.

Vrouw op brug  Thais eten <3
Toen waren de laatste dagen aangebroken die ik doorbracht samen met mijn trouwe reispartner van NZ, Scarlett. We hebben ontzettend veel lol gehad en we kwamen in een Thaise bar terecht waar we de enige niet-Thaise waren! Ontzettend leuke dagen en heerlijk eten (zoals altijd in Thailand!).

Laatste avondmaal

Maarja, des te leuker het is, des te moeilijker wordt het om afscheid te nemen.. Dat heb ik gemerkt. Ik had nooit verwacht dat mijn reis zo zou worden als dat het is geweest. Dat ik zoveel plezier zou kunnen hebben, dat ik zo gelukkig zou kunnen zijn en dat ik zo in mijn element was als reiziger. Met letterlijk pijn in mijn hart stapte ik op het vliegtuig, terug naar Nederland.

Maaar het verhaal eindigt natuurlijk niet verdrietig! Met dank aan al mijn lieve vriendinnetjes en familie! Met luid gejuich stond mijn welkomstcomité klaar op Schiphol. Mijn moeder, vader en vriendin, Stefanie, Rixt, Hannah, Nada en Kim waren al vroeg in de ochtend vertrokken. Toen sprongen de tranen me toch wel even in de ogen. Zo fijn om iedereen weer te zien! En dat ze zoveel moeite voor me hadden gedaan! Verdriet veranderd in blijdschap.
Toen ik dacht dat ik het gehad had, werd ik even goed verrast toen ik bij mijn huis aankwam! Sharon, Jetske, Jennifer, Nynke en Hanny sprongen achter een spandoek vandaan met confetti en al! Die had ik niet zien aankomen! Ik had me geen betere thuiskomst kunnen wensen.

Nu is de reis dan echt over. Ik weet wel dat dit nog zeker niet mijn laatste is ;). Bedankt voor het lezen van mijn blogs en hopelijk hebben jullie kunnen meegenieten van mijn reis!

Welkomscomité  Das lang lien Friends <3

1. Nel:
    8 augustus 2014
    Ik heb erg genoten van je verhalen en dat jezelf ook erg genoot dat was wel te zien je straalde op de foto's.
    Dat er meerdere reizen zullen volgen daar ben ik van overtuigd dat heb ik gezien bij Agatha en Ron die samen ook vele reizen gemaakt hebben.
    Evelien ik hoop dat je je snel weer thuis voelt in de Knipe want het is natuurlijk wel een hele omsschakeling,veel succes met je nieuwe studie(wat ga je doen)
  2. Bianca:
    8 augustus 2014
    Zeker heb ik ook meegenoten van je prachtige verhalen en bijzondere fotos. Net of gaan we een stukje met je mee, wat een geweldige ervaring op deze leeftijd.
    Welkom thuis en nu maar weer wennen aan de nuchtere Nederlanders :) en het leven hier, liefs Bianca.